Wschowa, liczące 12,5 tys. mieszkańców miasto powiatowe w województwie lubuskim, a także pobliska duża wieś Dębowa Łęka doczekają się obwodnicy w przebiegu drogi krajowej nr 12. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”.
W ubiegłym roku we wrześniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zatwierdzającą ostateczny przebieg obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12.
Informowaliśmy o tym na łamach “Rynku Infrastruktury”. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała wówczas, że przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nowego fragmentu trasy zostanie ogłoszony w kolejnym roku. Zarządca państwowej sieci dróg poinformował dziś, że ogłoszenie o przetargu właśnie zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Przypomnijmy, że licząca ok. 7,5 kilometrów długości obwodnica będzie omijać Wschowę od strony południowo-wschodniej. Z kolei obejście sąsiadującej z miastem wsi Dębowa Łęka zaplanowano od strony południowej. Na obwodnicy powstaną trzy skrzyżowania. Początek nowej drogi zaplanowano na skrzyżowania z istniejącą DK nr 12 w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków. Trasa będzie dalej przebiegała w kierunku wschodnim i północno-wschodnim, łącząc się z ulicą Jedności (droga powiatową nr 1004F) oraz ulicą Kolejową (droga wojewódzka nr 305). Następnie obwodnica przetnie linię kolejową nr 14 i będzie dalej biec w kierunku północno-wschodnim do włączenia do istniejącego fragmentu DK nr 12 za Dębową Łęką.
Jak wskazuje GDDKiA w informacji prasowej, uruchomienie obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki przyczyni się do ograniczenia ruchu tranzytowego przez wyżej wymienione miejscowości. W efekcie poprawie ulegną zarówno bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, jak i standard życia społeczności lokalnej. Dziś duży ruch tranzytowy przez Wschowę stanowi problem dla mieszkańców Wschowy. DK nr 12 nie przebiega wprawdzie przez centrum miasta, jednak przecina się z licznymi drogami poprzecznymi i sąsiaduje z zabudową mieszkaniową.
DK nr 12 to równoleżnikowy korytarz łączący granicę polsko-ukraińską w Dorohusku z granicą polsko-niemiecką w Łęknicy przez Lublin, Radom, Piotrków Trybunalski, Kalisz, Leszno, Głogów oraz Żagań i Żary. Cała trasa liczy łącznie ok. 757 kilometrów długości, przy czym pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a granicą polsko-ukraińską będzie sukcesywnie zastępowana kolejnymi odcinakmi drogi ekspresowej S12. W zachodniej części Polski oprócz obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki rządowy Program Budowy 100 Obwodnic przewiduje także budowę 18-kilometrowej obwodnicy Głogowa.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” przed miesiącem, wybór oferty Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor w przetargu został unieważniony na mocy wyroku sądowego, zmieniającego zaskarżone przez jednego z oferentów, czyli Strabag, orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej, która wcześniej uznała odwołania za bezzasadne. W kontekście DK nr 12 warto dodać, że w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic na liście rezerwowej projektów uwzględniono budowę obejścia liczącego nieco ponad 1 tys. mieszkańców miasta Szlichtyngowa.